onsdag 1 augusti 2012

Ugnstrull

Färdigbakade ugnstrull
Här hittar du receptet: Recept


För att klargöra för er fundersamma själar vad ett ugnstrull är kommer här en snabb förklaring.
Det är helt enkelt ett, iaf oftast, köttfyllt degstycke som man sen jäser och gräddar i ugnen.
Det finns olika sätt att göra sina trull.
Jag prövade två olika varianter.

Som nummer ett kavlade jag ut degen till ca 4mm.
Sen tryckte jag ut degen med en skål som var ca 12cm.
De rundlarna lade jag sen i en muffinsplåt (länk till muffinsplåt). Jag antar att vad som helst går bra att använda om man inte har tillgång till en muffinsplåt  Tex ett glas, en kaffekopp osv. Den degen som blev över knådade jag ihop till en slät fin deg igen.
Sedan lade jag i en rågad matsked (alltså en sån man äter med) i varje "skål". Se till att degen går lite över kanten så man kan försluta den.
Nu kavlade jag åter ut degen till 4mm och tryckte ut rundlar på ca 6cm. De penslades med vatten och lades sen ovanpå degskålarna. Nu tryckte jag ihop degbitarna med fingret. Överbliven deg trycktes bort och lades åt sidan.

Plåten sattes sedan in i kylen över natten.

Den överblivna degen knådades in i en annan klump som skulle kalljäsa i kylen till dagen efter.

Det andra sättet är det som ni ser på bild här nedan.
Degen kavlades ut till 4mm och sen skar jag ut kvadrater med hjälp av en pizzaslicer.
Pensla degen med vatten och lägg sedan en dryg matsked (åter en sån man äter med) fyllning i mitten av varje kvadrat.
Vik in hörnen till mitten och nyp ihop degen. Tryck ihop skarvarna som uppstår på sidorna. Vänd sedan "bullen" och lägg den med skarven nedåt.
Låt jäsa på mjölad plåt i 1-2 timmar.
När jag satte igång ugnen satte jag in en plåt.
Då det var dags att baka lade jag på ett bakplåtspapper på plåten och flyttade sedan över trullen till den varma plåten.

Där jag läst har det stått att man ska göra hål i toppen på varje bulle före man bakar dem för att släppa ut ångan som bildas.
Jag provade en omgång med hål och en utan. Det blev ingen större skillnad.

Då de var färdiggräddade penslade jag dem med smält smör.

Degkvadrater med fyllning
Ihopvikta degknyten som ska jäsas.

Färdigbakade och delade ugnstrull


De trullen som jag gjorde på kvällen och som sedan stod i kylen under natten var de som också blev bäst och dessutom smakade de lite godare.


Sen blev det lite deg över. Den knådades ihop till en rund limpa och sen testade jag att snitta på lite olika sätt. Så här blev det.
Snittexperminet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar