lördag 18 augusti 2012

Hamburgerbröden och surdegsstart



Så här blev iaf hamburgerbröden som jag gjorde igår.
Visst tar det lite tid och kan verka krångligt med alla olika moment med knåda, vila, rulla, vila, platta ut, vila och till sist baka.
Men det enda jag kan säga är att det är värt det och till syende och sist så lägger man ju inte ner så mycket praktiskt arbete på dem trots att själva produkten tar tid från start till mål.
Det som är arbetet med dem är ju bara knådningen (ca tio minuter), rullningen (3-5 minuter), platta ut dem (3-5 minuter) och bakningen (ca 10 minuter)
Så allt som allt lägger man alltså ner ca 35 minuter på att få fram hembakta hamburgerbröd. Jämför det med att du skulle åka till affären och handla dem.

Vad du sen gör under tiden som degen vilar är en annan sak.
Man kan tex blanda ihop färsen till hamburgarna, skära grönsaker, göra dressing osv.




Surdegsstart
Sen passade jag även på att testa att starta en surdeg utan någon form av frukt i.
Det är enbart vatten, vetemjöl och grahamsmjölet jag köpte på Labans kvarn.

Tag en rengjord glasburk. Se till att den är helt ren genom att hälla i kokande vatten och låt stå en stund. Häll ur vattnet och låt "dropptorka"

2dl kallt vatten
0,5dl vetemjöl
1,5dl grahamsmjöl - Labans kvarn

Rör om med en gaffel.
Då du lägger på locket på burken, se till att du har något som gör att det är en springa kvar mellan locket och burken.

Det ska nu få stå i en glasburk med gläntat lock tills imorgon då jag ska tillsätta lite mer vatten och mjöl.
Vi får se hur det utvecklar sig. Så här ser det iaf ut just nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar