tisdag 31 januari 2012

Välkomna

Vem är jag?
Jag är en bagare och konditor som bor i Visby med min familj. Familjen består av fru och tre barn. 

Jag jobbar på Maxibageriet i Visby. Det är ett otroligt kul jobb och jag upplever en enorm trygghet i att ha ett stort företag "bakom sig". I mina ögon är vi ett eget bageri så nära man kan vara utan att vara det. Hmm, det där lät invecklat. Det jag menar är att vi styr nära på allt själva vad gäller sortiment och drift i bageriet. De ansvariga i butiken har gett oss det ansvaret och det är med glädje man tar hand om det.
När det kommer till bakning (och även matlagning) kan jag nog vara en som kör på som "man alltid gjort" men samtidigt är jag absolut inte rädd för att pröva nya saker. Det är otroligt kul att pröva på nya sätt att göra saker och se om det blir någon skillnad jämfört med tidigare.

Vad har jag gjort tidigare?
Jag gick Livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Donnergymnasiet.
Efter gymnasiet har jag jobbat på Steinbrenner och Nyberg (Göteborg), Dahls Bakeshop (Göteborg) och Konditori Norrgatt (Visby) innan jag slutligen "hittade hem" på Maxibageriet i Visby.

Jag har deltagit i SM för unga bagare tre gånger. Ingen framskjuten placering tyvärr men det var otroligt utvecklande att vara med där.

Jag har även ett gesällbrev.

Vad har jag för andra intressen?
Mitt andra riktigt stora intresse utöver bakningen är sport. Och då menar jag sport i nästan alla dess former.  Själv spelar jag fotboll i division fem/sex och två av barnen spelar fotboll där jag är ledare för min dotters lag.
Utöver det följer jag det mesta vad heter sport.

Resterande tid tillbringas mestadels med familjen. Antingen hemma, på utflykter eller på någon idrottsplan.

Varför har jag skapat den här bloggen?
Jag har startat den här bloggen med tanken att upplysa människor om bakning. Upplysa om vilka olika vägar man kan gå för att ta fram olika produkter.
Jag har på senare tid börjat baka otroligt mycket hemma. En stor anledning till det är nystartade surdegar och en baksten i julklapp. Det är lite som en ny kärlek. Det går inte att sluta baka och förhoppningen är att få upp människors ögon för just hantverket bakning.

"Marknaden" är ju full med bageribloggar så varför ska man följa den här?
Jag tror att jag kan ge en annan syn på bakningen då jag inte är någon vanlig "hemmabagare" utan arbetar med det och vi har en ganska stor produktion utan att för den delen vara ett industriellt bageri. Vi slår upp alla degar för hand så det är ju ett hantverk man håller på med och det är väl det jag vill förmedla, själva hantverket och visa vad just du skulle kunna göra med ganska enkla medel.


Värt att notera är att de synpunkter osv som jag har här är mina privata och det är kanske inte alltid de stämmer överens med hur vi jobbar i bageriet men då det där handlar om en helt annan produktion där än tillverkningen av bröd här hemma hoppas jag att du har överseende med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar